یکشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-07-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 11858 |
تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲ | ارسال توسط :
11 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

پویاروز – در جامعه ی امروزی که زندگی بشر آمیخته با تکنولوژی ها و علوم جدید است عدم آگاهی والدین از آموزش نحوه استفاده کردن، زمان و مکان استفاده ی خود و فرزندان مشکلاتی را به زندگی آنها تحمیل می کند.

یکی از این تکنولوژی‌های نسبتا جدید که وسیله ی ارتباط فردی و اجتماعی می باشد گوشی های تلفن همراه با قابلیت اتصال به اینترنت است.

در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به سبب عدم پیش بینی آموزش علوم و تکنولوژی نوین در برنامه های آموزشی و به جهت حضور و گسترش یکباره این فن آوری در بین دو نسل تعارضات و مشکلات مهمی بین والدین و فرزندان ایجاد کرده است.

در این چند سال در برخی خانواده ها ، کودکانی در سایه ی فضای مجازی بار آمده اند و تربیت شده اند که با آینده ای سخت و پر از مشکلات و پریشانی روحی ، کم تحرکی جسمی ، تضاد فرهنگی و عدم روابط اجتماعی روبرو خواهند شد.

استفاده از فضای مجازی به واسطه ی برنامه ها‌ و بازیهای متنوع و پر از زرق و برق وابستگی های روحی و ذهنی در مخاطب خود خصوصا سنین کودکی تا نوجوانی ایجاد می کند و دامی مهلک در جهت اعتیاد به این فضا را برای انان ایجاد می کند که آثارش ماه ها و سالها بعد در رفتار و روحیات کودک و نوجوان نمایان می شود.

خانواده به عنوان اولین و تاثیرگذار ترین نهاد اجتماعی زندگی فرزند مهمترین نقش را در پرورش و تربیت فرزند خود جهت یاد دادن برنامه ریزی استفاده از زمان و اوقات فراغت را بر عهده دارد.

اولین دلیل بروز این قبیل مشکلات پدران و مادرانی هستند که در تنظیم زمان اوقات فراغت خود دچار مشکل هستند و این زمان را با عدم ارتباط گیری مناسب با فرزندان سپری کرده اند و برای زمان آزاد خود و فرزند برنامه ی خاصی ندارند که زمانشان را پر کند. فرزندان از نحوه ی رفتار والدین درسها می آموزند.

این والدین رفع نیازهای عاطفی و سنی فرزندان را با هزینه کردن اشتباهی و بدون نظارت جابجا کرده اند و فرزندانی پرورش می دهند که واقعیات پشت پرده فضای مجازی را تا سالها با خیالات، آوهام و آرزوهای دست نیافتنی تجربه خواهند کرد و بیشترین صدمه روحی را خواهند دید.

دومین دلیل نظام آموزشی است که در لابلای آموزش درسی، در جهت برنامه ریزی زمان و استفاده از تکنولوژی های نوین برای دانش آموزان کلاسی را تدارک ندیده است و نقش آموزشی خود را به درستی ایفا ننموده است‌.

شاید این مشکلات از تفاوت و تضاد نسلها و عدم تطبیق با وسایل پیشرفته ارتباطی روز باشد اما خانواده (والدین )به عنوان اولین نهاد اجتماعی و آموزش و پرورش به عنوان دومین نهاد تاثیر گذار در تربیت فرزندان باید بکوشند که در مسیر رفع این مهم هرچه زودتر به صورت علمی، عملی و با استفاده از مشاوران و روانشناسان مجرب حرکت کنند تا بازنده اصلی فرزندان در وهله ی اول و دوم خانواده و سوم جامعه نباشد.

فضای مجازی یک ظرفیت عظیم در جهت آگاهی و پیشرفت است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

 

 

 

 

منبع خبر ( نویسنده ) است و پویا روز در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 11858 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09120720761  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پویا روز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پویا روز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید