سه شنبه, ۲ تیر ۱۴۰۵ / قبل از ظهر / | 2026-06-23
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 42390 |
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردین ۱۴۰۵ - ۲۱:۰۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پویاروز- تهران -پایتخت ایران عزیز، در نخستین هفته فروردین، شهری است ایستاده میان دو جهان؛ از یک‌سو سایه سنگین جنگ که هنوز از کوچه‌ها و خیابان‌ها عقب ننشسته و از سوی دیگر، بهاری که آرام و بی‌اعتنا به هیاهوی انسان‌ها، کار خود را می‌کند و زندگی را به شهر باز می‌گرداند.

همه می‌دانیم که حملات نهم اسفند ۱۴۰۴، نه‌فقط زیرساخت‌ها که روان جمعی پایتخت را نیز نشانه گرفت. هنوز صدای آن روزها در حافظه شهر زنده است؛ اضطرابی که با هر خبر تازه، دوباره جان می‌گیرد.

در این میان، آسیب به برخی اماکن میراث فرهنگی در تهران و شهرهایی چون اصفهان، زخمی است بر هویت تاریخی؛ گویی گذشته نیز در کنار حال، درگیر این بحران شده است. در جنوب کشور، نیز حمله به دبستانی دخترانه در میناب، تصویری تلخ‌تر از جنگ را پیش چشم‌ها آورد؛ جایی که حتی کودکی نیز از دایره جنگ بیرون نمی‌ماند.

با این همه، در دل همین تلخی، نشانه‌هایی از زیستن هنوز جریان دارد. شب گذشته، باران بهاری در میان هیاهوی جنگنده‌ها بر پایتخت باریدن گرفت؛ بارانی که نه‌تنها گرد و غبار، که اندکی از تلخی روزهای اخیر را نیز شست.

در دل این شب، صدای عبور جنگنده‌ها و گاه انفجارهایی دور و نزدیک، با نوای قطرات باران درهم می‌آمیخت و ترکیبی غریب از هراس و امید شکل گرفت؛ گویی آسمان، همزمان هم اشک می‌ریخت و هم خشم خود را فریاد می‌زد؛ و صبح هنگام، بوی خاک نم‌خورده در هوای خنک صبحگاهی پیچید و پایتخت این کهن دیار، برای ساعتی، نفسی عمیق‌تر کشید.

درختان، بی‌آنکه از اخبار جنگ باخبر باشند، جوانه زده‌اند. شاخه‌ها سبز شده‌اند و خیابان‌های خیس، انعکاس آسمانی را در خود دارند که هنوز آبی است.

مردم کوی و کوچه‌ها نیز با تمام نگرانی‌ها، لحظه‌ای مکث می‌کنند و به صدای باران گوش می‌دهند، و به نسیمی که از میان ساختمان‌ها عبور می‌کند و به نوری که از لابه‌لای ابرها بر زمین می‌نشیند، دل می‌سپارند.

این هم‌زمانیِ جنگ و بهار، تناقضی تلخ اما معنادار ساخته است؛ گویی طبیعت، در برابر خشونت جنگ، بی‌آنکه شعار دهد، از اِمکان ادامه زندگی سخن می‌گوید. در دل اضطراب، همین باران و همین هوای پاک، به نوری از امید تبدیل شده‌اند؛ نشانه‌ای از اینکه حتی در سخت‌ترین روزها، امکان بازگشت به آرامش از میان نمی‌رود.

تهران امروز، شهری است که هم غمگین است و هم امید می‌بندد؛ شهری که زیر آسمانی ابری، هنوز به روشن‌تر شدن فردا فکر می‌کند. شاید همین لحظه‌های کوتاهِ آرامش در میان تلاطم، همان چیزی باشد که مردم را سرپا نگه می‌دارد؛ روزنه‌ای باریک اما واقعی، برای ادامه دادن.

 

 

 

منبع خبر ( ایرنا ) است و پویا روز | pooyarooz.ir در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 42390 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09120720761  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پویا روز | pooyarooz.ir مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پویا روز | pooyarooz.ir در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید