درباره جدال حقوقی ایران در شورای امنیت؛ از مستندسازی تخلف تروئیکا تا تقویت روایت ایران
تهران- هرچند این نامه نگاریها ممکن است در باور عمومی بیشتر جنبه دفاعی و عکس العملی داشته باشد و در میدان نتواند روند اجرای تحریم های شورای امنیت را متوقف سازد اما میتواند بر پیچیدگی های اجرا افزوده، حمایت های بین المللی از فرصت دادن به دیپلماسی را تقویت کرده و مسیر را برای تجارت ایران با چین و روسیه هموارتر سازد.
عراقچی: هیچ اقدام حقوقی معتبری برای احیای قطعنامههای خاتمهیافته صورت نگرفته است
نیویورک – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به همتایان خود در سایر کشورها در رد اقدام آمریکا و اروپا گفت: هیچ اقدام حقوقی معتبری برای احیای قطعنامههای خاتمهیافته صورت نگرفته و تلاش کشورهای مزبور در واقع بازنویسی یکجانبه حقوق بینالملل و سوءاستفاده از سازمان ملل متحد به شمار میرود.
انگلیس: اسنپبک پایان دیپلماسی با ایران نیست/ به مسیرهای دیپلماتیک متعهدیم
لندن – وزیر امور خارجه انگلیس در پی اجرای مکانیسم پسگشت (اسنپبک) و اعمال تحریمهای بینالمللی ظالمانه علیه ایران، ادعا کرد که این روند بهمعنای پایان دیپلماسی نیست و تروئیکای اروپایی همچنان به مسیرهای دیپلماتیک با ایران متعهد است.
حفظ دائمی اهرم فشار؛ سیاست اروپا و آمریکا در برابر تهران/ پنجره دیپلماسی هرگز بسته نمیشود
تهران- یک کارشناس روابط بینالملل گفت: «در سیاست خارجی پنجره دیپلماسی هیچگاه بسته نمیشود و وزارت خارجه موظف است همواره به دنبال مسیرهای جدید برای حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات باشد. با این حال، در شرایط کنونی، اولویت سیاست خارجی نباید پیشقدم شدن برای مذاکرات با غرب باشد.»
هیچ تعهدی در قبال قطعنامههای لغوشده متوجه ایران نیست
تهران- وزارت امور خارجه با صدور بیانیهای در رد ادعای سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر بازگشت قطعنامههای خاتمه یافته شورای امنیت علیه ایران، تاکید کرد: ایران ادعای سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر بازگشت قطعنامههای پیشین را که وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ خاتمه یافتهاند، رد میکند و تأکید دارد که هیچ تعهدی برای اعضای سازمان ملل متحد، از جمله ایران ایجاد نمیشود.
نمایش انفعال و بی عملی اروپا در صحن شورای امنیت سازمان ملل متحد
تهران- نشست اخیر شورای امنیت و تحولات چند ماه گذشته بار دیگر بیعملی و انفعال اروپا را آشکار ساخت؛ جایی که ایران با ارائه ابتکارات دیپلماتیک از توافق قاهره تا پذیرش مذاکره در قالب ۵+۱ نشان داد آماده همکاری است، اما تروئیکای اروپایی با بیاعتنایی به این تلاشها و پافشاری بر اسنپ بک، وابستگی کامل خود به واشنگتن را نشان داد.
دست رد آمریکا و اروپا به دیپلماسی/ قطعنامه روسیه و چین در شورای امنیت رای نیاورد
تهران- در ادامه سیاستهای خصمانه واشنگتن و متحدان اروپاییاش علیه جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه پیشنهادی روسیه و چین برای جلوگیری از بازگشت تحریمهای سازمان ملل در شورای امنیت رأی نیاورد و روند موسوم به «پسگشت» (اسنپبک) وارد مرحله نهایی شد و غرب با این اقدام، بار دیگر مسیر تقابل را به جای دیپلماسی برگزید.
درخواست عراقچی از شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ مسئولانه عمل کنید
تهران- وزیر امور خارجه در آستانه رایگیری شورای امنیت برای تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ از این شورا خواست مسئولانه عمل کند.
امام جمعه ایلام: وحدت و تقویت توان بازدارندگی راه بیاثر کردن تهدیدات دشمن است
ایلام- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: وحدت ملی و تقویت همهجانبه توان دفاعی و بازدارندگی، نسخه مؤثر جمهوری اسلامی برای بیاثر کردن تهدیدات خارجی و حفظ امنیت پایدار کشور است.
عراقچی: ایران هرگز در خصوص حاکمیت، حقوق یا امنیت خود سازش نخواهد کرد
تهران- وزیر امور خارجه در یادداشتی که در روزنامه «جاکارتا پست» اندونزی منتشر شده است، اقدام سه کشور اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان در فعالسازی سازوکار اسنپبک را فاقد وجاهت قانونی و سیاسی دانست و آن را تهدیدی جدی برای اعتبار بینالمللی اروپا و توافق هستهای ۲۰۱۵ قلمداد کرد.