چهارشنبه, ۳ تیر ۱۴۰۵ / قبل از ظهر / | 2026-06-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 17813 |
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴ | ارسال توسط :
۰
2
ارسال به دوستان
پ

ایلام – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: سال گذشته این استان ۱۹ روز آلودگی ناشی از گرد و غبار داشت که این تعداد در سال جاری به ۲۹ روز ناسالم رسیده است.

«علیرضا محمدی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: منشأ بیش از ۹۵ درصد ذرات گرد و غبار در ایلام، از بیابان‌ها و کانون‌های ریزگرد کشورهای منطقه، به ویژه عراق، اردن و سوریه است که در طول سال وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان ایلام، هشت ایستگاه سنجش غبار وجود دارد که به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین ذرات معلق در هوا را پایش می‌کنندف گفت: همچنین در شهرستان چوار، به‌دلیل وجود صنایعی مانند پتروشیمی و پالایشگاه، ایستگاه سنجش آلایندگی لحظه‌ای مستقر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام بیان کرد: اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) با هدف کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت خودرو در دستور کار است.

محمدی در این خصوص توضیح داد: این طرح برای ۱۹ جایگاه عرضه سوخت خودرو در استان اجرا می‌شود که تاکنون برای ۹ جایگاه انجام شده و تا پایان سال برای هشت پمپ بنزین دیگر نیز اجرا خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین، از جمله برنامه هفتم توسعه و قانون هوای پاک، تمامی پروژه‌های بزرگ باید دارای پیوست‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: این ارزیابی‌ها شامل بررسی مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی طرح‌ها است که خروجی این پروژه‌ها باید حفظ محیط زیست سالم انسانی و طبیعی باشد.

محمدی تاکید کرد: مشاوره‌های تخصصی زیست‌محیطی به مجریان طرح‌ها باعث پیشرفت‌های صنعتی، زیرساختی و فنی استان با حفظ ملاحظات محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم و جوامع محلی بیشتر شده است، اما حفظ و حراست از انفال و بهره‌مندی نسل کنونی و نسل‌های آتی از خاک، آب و هوای سالم نیازمند همکاری و همراهی آحاد مردم و دستگاه‌ها است.

به گفته محمدی، کارشناسان محیط زیست در راستای افزایش دانش و فرهنگ زیست‌محیطی دانش‌آموزان، امسال اقدام به برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی برای دانش‌آموزان و چهار کارگاه برای مدیران مدارس کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، روز ۲۹ دی‌ماه به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است. این اقدام پس از دهه ۷۰ و به‌دلیل افزایش آلودگی هوا ناشی از خودروها و گسترش صنایع صورت گرفت.

سازمان محیط زیست به‌منظور فرهنگ‌سازی در این زمینه، هفته‌ای را به نام «هفته هوای پاک» تعیین کرده که از ۲۹ دی تا سوم بهمن‌ماه ادامه دارد.

شعار امسال این هفته «عزم ملی برای هوای پاک» است./ایرنا

 

 

منبع خبر ( ایرنا ) است و پویا روز | pooyarooz.ir در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 17813 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09120720761  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پویا روز | pooyarooz.ir مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پویا روز | pooyarooz.ir در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید