پویاروز – تهران- دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه «توافقنامه چارچوب» تسلیم حاکمیت لبنان است، به اشغالگری مشروعیت میبخشد و عقبنشینی را به خلع سلاح مقاومت مرتبط میکند، خواستار رد این توافقنامه و پایبندی به یادداشتتفاهم ایران و آمریکا و ادامه مقاومت تا آزادسازی کامل لبنان شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از المنار، شیخ نعیم قاسم دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد، ربط دادن عقبنشینی نظامیان اسرائیلی (از جنوب لبنان) به خلع سلاح مقاومت، پیشنهادی بسیار خطرناک است که از تمام خطوط قرمز عبور میکند.
وی تأکید کرد دولت لبنان در حال مشروعیت بخشیدن به ادامه اشغالگری اسرائیل برای سالهای متمادی است و حتی ممکن است به الحاق سرزمینهای لبنانی به اراضی اشغالی منجر شود.
وی افزود: صداقت و مسئولیت مقامات لبنانی در قبال مردمشان و حفاظت از حاکمیت لبنان کجاست؟ ما به دولت گفتیم که مذاکرات مستقیم چیزی جز امتیازدهی رایگان به اسرائیل نیست، زیرا این مذاکرات برای تحمیل تسلیم در برابر خواستههای تجاوز و دیکتههای کامل اسرائیل و آمریکا است. وقتی از مذاکرات پاکستان بین آمریکا و ایران در آوریل ۲۰۲۶ آتشبس حاصل شد، اسرائیلی ها را رد کردند.
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، یادداشت تفاهم ایران و آمریکا آمد و توقف خصومتها علیه لبنان را به عنوان اولین بند خود قرار داد. وقتی دشمن اسرائیلی از رعایت آن خودداری کرد، ایران توافق را به حالت تعلیق درآورد و به بستن تنگه هرمز ادامه داد تا اینکه آمریکا دشمن اسرائیلی را تحت فشار قرار داد و مجبور به آتشبس کرد.
وی افزود: تفاهمنامه اسلام آباد، «امنیت خاک لبنان و حاکمیت آن» را تضمین میکند و حاکمیت از طریق عقبنشینی کامل اسرائیل که ظرف ۶۰ روز بر سر آن توافق شده است، حاصل میشود. این یک برگ برنده در دست لبنان است، برگ برندهای که دولت هرگز خوابش را هم نمیدید. بنابراین، در «توافقنامه چارچوب»، مقامات لبنانی از اهرم تفاهمنامه، قدرت و پایداری مقاومت و فداکاریهای این ملت بزرگ لبنان دست کشیدند و هر چه اسرائیل خواست را رایگان به او دادند.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد، چه اشتباه وحشتناکی! چه گناه بزرگی است که حاکمیت را به دشمن اسرائیلی واگذار کنیم! نتانیاهو به ارتش لبنان اجازه میدهد در دو منطقه آزمایشی فعالیت کند! و دشمن مراحل استقرار و خلع سلاح آن را زیر نظر دارد. رژیم اشغالگر را برای سالهای آینده مشروعیت میبخشد و حتی ممکن است منجر به الحاق این سرزمینها به رژیم صهیونیستی شود! این توافقی است که لبنانیها را از حق بازگشت به سرزمین خود محروم میکند.
وی اضافه کرد: چرا دشمن اسرائیلی باید در امور داخلی ما در لبنان دخالت کند؟ هر توافقی باید به منطقه جنوب رودخانه لیتانی محدود شود و هیچ ارتباطی با هیچ یک از مسائل داخلی لبنان در مورد سلاح، امنیت یا آینده کشور ندارد. ربط دادن عقبنشینی اسرائیل به خلع سلاح مقاومت در سراسر لبنان، یک پیشنهاد بسیار خطرناک است که از تمام خطوط قرمز عبور میکند و لبنان را به مهرهای در دست دشمن اسرائیلی تبدیل میکند!
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، به بهانه تعهد بیروت به خلع سلاح در ازای خروج اسرائیل از لبنان، هر سلاحی در هر کجای لبنان به عنوان نشانهای از عدم پایبندی لبنان به توافق تعبیر خواهد شد! چگونه چنین چیزی ممکن است، در حالی که سلاحها مطلقاً از بین نخواهند رفت؟ هیچکس حق ندارد لبنانیها را از حق دفاع از خود و سرزمینشان در برابر اشغالگر سرزمین ما و قاتل مردم ما محروم کند.
دبیر کل حزب الله تأکید کرد توافق چارچوب در واشنگتن تحقیرآمیز، شرمآور و تسلیم حاکمیت است. این توافق باطل و بیاعتبار است و مفاد تفاهمنامه ایران و آمریکا باید اجرا شود. ما تمام ابزارهای لازم را دنبال خواهیم کرد و فشارهای بینالمللی و عربی را اعمال خواهیم کرد تا دشمن اسرائیلی را مجبور به رعایت بند اول تفاهمنامه و خروج از لبنان کنیم.
شیخ نعیم قاسم در پایان گفت: ما به عنوان مقاومت، به مبارزه خود برای شکست رژیم اشغالگر ادامه خواهیم داد. ما در سختترین شرایط، میدان را رها نکردیم و رها نخواهیم کرد، که این راه خیر و رستگاری است.