پنجشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۵ / بعد از ظهر / | 2026-06-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 44287 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۰:۰۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پویاروز – تهران-سخنگوی وزارت امور خارجه از کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس خواست تا از تلاش برای «عاریت گرفتن امنیت» از قدرت‌های فرامنطقه‌ای دست بکشند و تاکید کرد که ایران با همسایگان خود خصومتی ندارد.

به گزارش ایرنا، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با شبکه خبری پرس‌تی‌وی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس نسبت به تلاش برای امنیت عاریتی در منطقه هشدار داد و گفت: «حضور نظامی آمریکا در منطقه تنها منبع ناامنی است و کشورهای میزبان پایگاه‌های آمریکایی را به مخاطره می‌اندازد.»

بقائی بر موضع همیشگی ایران مبنی برتامین امنیت خلیج فارس در چارچوب همکاری‌های بومی کشورهای منطقه بدون دخالت خارجی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه به جای تامین امنیت واقعی به صورت مکرر کشورهای منطقه را در معرض مخاطرات غیرضروری قرار داده‌است، تاکید کرد: حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه یک بار اضافه است و چیزی جزناامنی به ارمغان نمی‌آورد.

بقائی از دولت‌های منطقه خواست که گفت‌وگوی سازنده و ساز و کارهای مشترک منطقه‌ای را برای امنیت در دستور کار قرار دهند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه خصومتی با کشورهای عرب خلیج فارس ندارد و کاملا بر اصل برقراری روابط محترمانه و بر اساس منافع متقابل بر پایه حاکمیت ملی و منافع مشترک تاکید دارد.

بقائی با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی دربرابر تجاوز خارجی گفت: «ایرانی‌ها هیچ گاه در مقابل فشار تسلیم نمی‌شوند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اقدامات دفاعی ایران کاملا در برابر دارایی‌ها و پایگاه‌های آمریکایی است که به صورت فعالانه برای حمله علیه ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و به هیچ وجه علیه کشورهای منطقه نیست و ایران بر اجتناب از هرگونه تشدید تنش با همسایگان اصرار دارد و در حال مقابله با ریشه‌های بی‌ثباتی در منطقه، یعنی ماجراجویی‌های خارجی است.

تمرکز ایران برای مذاکرات پایان دادن به جنگ است

بقائی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا تاکید کرد: در حال حاضر، تهران تمرکز خود را بر پایان دادن به جنگ معطوف کرده است، به جای آنکه زمان را صرف مسائل بیش از حد پیچیده کند و بر اساس تجربیات گذشته، تصمیم گرفتیم وقت خود را بر سر مسائلی که پیش‌تر ثابت شده چنان پیچیده‌اند که نمی‌توانیم درباره آن‌ها به توافق برسیم، هدر ندهیم.

وی افزود: اولویت فعلی ایران روشن است؛ «در حال حاضر، تصمیم ما تمرکز بر پایان دادن به جنگ است، زیرا این موضوع دغدغه‌ای برای تمام مناطق، برای ملت ما و برای جامعه بین‌المللی است.»

 

 

منبع خبر ( ایرنا ) است و پویا روز | pooyarooz.ir در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 44287 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09120720761  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پویا روز | pooyarooz.ir مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پویا روز | pooyarooz.ir در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید