یکشنبه, ۷ تیر ۱۴۰۵ / قبل از ظهر / | 2026-06-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 48171 |
تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۵ - ۲۳:۵۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پویاروز – نیویورک – معاون رئیس جمهوری آمریکا از راهبرد دولت دونالد ترامپ در قبال ایران دفاع کرد و گفت: اگر با تهران به توافق نهایی برسیم، عالی است.

به گزارش ایرنا، «جی دی ونس» در مصاحبه ای که روز شنبه به وقت محلی پخش شد، در گفت وگو با «بیل مار» از شبکه اچ‌بی‌او مدعی شد: «اگر به توافق نهایی برسیم، عالی است. اگر هم به توافق نرسیم، برنامه هسته‌ای آن‌ها همچنان نابود شده است. آن‌ها همچنان به‌عنوان یک کشور بسیار ضعیف‌تر باقی می‌مانند.»

وی که در حالیکه دولت ترامپ به کشیده شدن به جنگ اسرائیل علیه ایران و اکنون نیز به دلیل امضای یادداشت تفاهم با جمهوری اسلامی ایران که مدعی پیروزی بر آن در جنگ بود، بشدت تحت فشار کنگره است، ادعا کرد: «بنابراین نگاه من این است که آمریکا در هر صورت برنده است.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به تشکیل جمهوری اسلامی ایران از ۴۷ سال پیش تاکنون مدعی شد: فکر می‌کنم کاری که رئیس‌جمهور ترامپ انجام داده این است که از ما خواسته کاری انجام دهیم که صادقانه بگویم هیچ‌کس در ۴۷ سال مواجهه با ایران انجام نداده، و آن این است که به آن‌ها فرصتی بدهیم تا رفتار آنها را به‌طور بنیادین نسبت به غرب تغییر دهند.

ونس ادعا کرد: «او (ترامپ) می‌گوید ببینید، اگر آن‌ها آماده تغییر باشند، ما هم آماده تغییر هستیم. اگر آماده تغییر نباشند، ما همچنان همه کارت ها را داریم و فکر می‌کنم این جایگاه خوبی برای ماست.»

«بیل مار» کمدین آمریکایی، ونس را در این مصاحبه تحت فشار قرار داد و از او پرسید آیا مذاکرات اخیر با جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به جنگ نزدیک به چهار ماهه، تفاوتی با تلاش‌های دیپلماتیک ناموفق قبلی دارد یا نه،
ونس در پاسخ به کاهش قیمت نفت و از سرگیری جریان کشتیرانی در تنگه هرمز که حدود یک‌پنجم عرضه نفت جهان از آن عبور می‌کند، اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از کارآمد بودن رویکرد دولت دانست.

این کمدین و تحلیلگر سیاسی در این مصاحبه تند از معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره توافق با ایران پرسید: «اما ببین، تو داری برای آمریکا مذاکره می‌کنی. من طرفدار موفقیت آمریکا هستم. ولی من این صحبت‌ها را قبلاً هم زیاد شنیده‌ام، از همین جنس حرف‌ها درباره پیشرفت. چرا این بار فرق دارد؟ از کجا معلوم این بار مزخرف نیست؟»

ونس پاسخ داد: «اگر به قیمت نفت نگاه کنید، اکنون دوباره به ۷۳ دلار در هر بشکه رسیده، در حالی که تا ۱۲۶ دلار بالا رفته بود. بنابراین نشانه‌ای وجود دارد که اتفاقی واقعی در حال رخ دادن است.»

معاون ترامپ گفت: تفاهم‌نامه (MOU) که میان ترامپ و ایران امضا شده، بر باز نگه داشتن تنگه هرمز برای کشتیرانی و جریان آزاد نفت همراه با حفظ آتش‌بس تمرکز دارد.

با این حال، ونس مدعی شد که آتش‌بس «همیشه وقتی با ایرانی‌ها طرف هستید، کمی آشفته خواهد بود.»

ترامپ در سال ۲۰۱۸ و در دوره اول ریاست جمهوری خود، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای دوران اوباما، که به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام معروف است، خارج کرد.

این کمدین آمریکایی از ونس پرسید: اما برنامه آن‌ها نابود نشده. برنامه هسته‌ای‌شان نابود نشده. من اصلا نمی‌دانم هدف‌های ما دقیقا چیست؟

ونس پاسخ داد: کدام بخش آن نابود نشده است؟

بیل مار گفت: خب، ما آنجا نرفتیم. کل ماجرا این بود که باید برویم و ببینیم، وگرنه این کار را نمی‌کردیم. اما ما نرفتیم.

ونس در پاسخ ادعا کرد: ببین، اول از همه، یک برنامه هسته‌ای… من که دانشمند هسته‌ای نیستم، یک سیاستمدار ساده‌ام، اما چیزی که باید نابود شود ،توانایی غنی‌سازی اورانیوم است، و آن از بین رفته است.

بیل مار خطاب به ونس گفت: از کجا می دانیم؟

معاون رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: توانایی آن‌ها را از بین ببریم. چون شما به سانتریفیوژهای فعال نیاز دارید که واقعا بچرخند.

بیل مار دوباره سوال کرد: اما همه آن حرف‌ها درباره این بود که باید برویم داخل و «گرد و غبار» هسته ای را جمع کنیم، خب، ما وارد نشدیم، پس چطور آن گرد و غبار را می‌گیریم؟

ونس به این مجری پاسخ داد: این در واقع یک سوال جداگانه است. یک ذخیره مواد بسیار غنی‌شده وجود دارد که در طول ۲۰ سال دولت‌های قبلی اجازه داده بودند، جمع شود. آن ذخیره چیزی است که ما می‌خواهیم به آن برسیم. اما بیل، حتی اگر هیچ‌وقت به آن نرسیم و رئیس‌جمهور (ترامپ) هم آن را می‌خواهد و ما هم قرار است به آن برسیم، آن در عمق زمین دفن شده و آن‌ها توان تبدیل آن به سلاح هسته‌ای را ندارند.

معاون ترامپ سپس نتیجه گیری کرد: پس برنامه عملا نابود شده است. ما فقط داریم درباره این صحبت می‌کنیم که آیا می‌توانیم از طریق این مذاکرات، آن‌ها را حتی بیشتر به عقب برگردانیم.

متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، در اولین دقایق بامداد پنج‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ (به وقت ایران) توسط روسای جمهوری ایران و آمریکا امضا شد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در فاصله زمانی کوتاهی متن یادداشت تفاهم مزبور را به‌صورت دیجیتال و غیرحضوری امضا کردند.

 

 

 

منبع خبر ( ایرنا ) است و پویا روز | pooyarooz.ir در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 48171 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09120720761  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پویا روز | pooyarooz.ir مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پویا روز | pooyarooz.ir در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید